Elektronická Evidence tržeb - časté dotazy

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Elektronická Evidence tržeb - časté dotazy

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:12:12

Zde chceme odpovídat na časté dotazy ohledně Elektronické evidence tržeb

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Jak na dva subjekty v provozovně?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:13:46

Společná pokladna pro dva subjekty?
Pokud podnikají dva subjekty na dvě IČa, je třeba aby tržby evidovaly oba. Nemusíte k tomu mít nutně dvě pokladny – stačí, aby jeden subjekt pověřil druhý tzv. evidencí tržeb v zastoupení. Jeden budete pověřeným zástupcem a budete evidovat jak svoje tržby, tak i tržby druhého.

V případě bude na účtence uvedeno DIČ pověřeného zástupce, ale také IČO druhého subjektu, aby bylo zřejmé, že se jedná o evidenci tržeb v zastoupení.

Náš pokladní systém ale také podporuje nalinkování vlastní účtenky i údajů pro EET na kteréhokoliv barmana. Stačí se přihlásit jako barman druhého subjektu a účtujete si na stejné kase pod vlastním IČ. Tuto možnost nabízíme jen my.

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Co když nejde internet?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:14:57

V případě, že nepůjde odeslat účtenka on-line z důvodu krátkodobého výpadku spojení, může
podnikatel vydat účtenku bez unikátního čísla přiděleného Finanční správou. Podnikatel pak
musí odeslat údaje o této transakci serveru Finanční správy bezprostředně po obnovení spojení,
nejpozději do 48 hodin od uskutečnění transakce.

Vzhledem k tomu, že v rámci testovacího období jsme pozorovali časté výpadky na straně Finanční správy, rozhodli jsme se do systémů zahrnout i možnost použití našich serverů jako mezičlánku mezi kasou a Finanční správou. V praxi to funguje tak, že naše pokladny se spojí s jedním z našich serverů a předají požadavek EET, ten se ihned pokusí spojit se servery Finanční správy. Pokud to projde (správa funguje), pak je kase vrácen FIK a provedou se navazující akce. Pokud ale Finanční správa zrovna nefunguje, je vrácen unikátní kód elektronické účtenky a ta spadne do OFFLINE fronty na našem serveru. Jakmile je Finanční správa dostupná, tak se do ní "přesypou" všechny OFFLINE účtenky a při dalším kontaktu kasy je dána kase informace, že má "k vyzvednutí" již zpracované OFFLINE účtenky, které si kasa následně na pozadí vyžádá a provede řádné zaúčtování na vlastní straně. Vše se děje automaticky a na pozadí, nemusíte do toho nijak zasahovat a v podstatě o tom ani nevíte - systém Vás tímto neobtěžuje.

Pokud by nebyl dostupný žádný z našich serverů (nebo pro případ, kdy nejde v provozovně zákazníka internet), pak má podobnou OFFLINE frontu i kasa přímo. Princip následné synchronizace poté proběhne stejným principem, jako u výpadku, nebo nedostupnosti serverů Finanční správy. S tímto zákon o EET počítá a maximální doba na synchronizaci OFFLINE účtenek je nařízena na 48 hodin od vygenerování účtenky.

V OFFLINE režimu je na účtence zobrazen náhradní kód PKP, kód BKP a pokud používáte i naši elektronickou účtenku, je na ní zobrazeno i číslo této účtenky. V ONLINE režimu je na účtence zobrazen FIK kód, kód BKP a případně náš kód elektronické účtenky.

Pokud budete mít internet nedostupný déle, než 48 hodin, náš systém tento časový limit neřeší a při nejbližší příležitosti účtenky synchronizuje i po tomto zmeškaném termínu. Každá účtenka má totiž unikátní časové razítko a další bezpečnostní prvky založené na certifikátu poplatníka. Jde tedy jednoznačně prokázat, že účtenka byla v pořádku vygenerována a že proběhl pokus o její synchronizaci. Předpokládáme, že daný limit časem vláda změní na doporučený maximální, jelikož nic nebrání tomu, aby se data přiznala i později.

Na straně našich serverů jsme si vyvinuli vlastní serverovou webovou službu, která kapacitně zvládne obsloužit nejméně 1000 účtenek za každou vteřinu. Z principu funkcionality webových služeb se případný větší počet pouze trochu pozdrží (v řádu vteřin) a pokud není čekání delší, než 15 vteřin, jsou zpracovány požadavky všechny. Podle našich zátěžových testů, kdy jsme uměle generovali z více počítačů zátěž větší, než 15 000 požadavků za vteřinu - vše jediný server správně a včas zpracoval. Při přibližně tisícovce aktivních kas a přibližně jedné účtence za minutu tak očekáváme špičkovou zátěž nepřesahující 20 účtenek za vteřinu. I tak máme severy dva. Servery jsou připojeny na páteři sítě internet v profesionálním datovém centru spojem 1Gbit s tím, že serverovna má konektivitu 4x 15Gbit. Pevně věříme, že jsme připraveni lépe, než samotná Finanční správa.

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Co když nebude k dispozici vůbec žádné internetové připojení?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:17:32

Pokud nelze dlouhodobě evidovat tržby elektronicky s pomocí internetového připojení k síti (např. stánek s občerstvením či suvenýry v horách bez možnosti jakéhokoliv internetového připojení), může správce daně po ověření této skutečnosti udělit individuální výjimku z on-line
evidence tržeb. V takovém případě bude mít podnikatel nadále povinnost vystavovat účtenky, avšak data o těchto účtenkách může odesílat jednou za 5 dnů.

Stačí pokladní zařízení do této lhůty přemístit na jiné místo, kde je internet dostupný.

Naše systémy Vám OFFLINE účtenky synchronizují i po lhůtách, jelikož nevidíme jediný důvod, proč by to nemělo jít - tedy alespoň po technické stránce. Každá účtenka obsahuje dostatečně prokazatelné údaje o jejím vzniku, proto lhůty nastavené státem náš systém nijak neřeší a prostě synchronizuje i dodatečně. Jste tak chráněni naplno.

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Co když udělám chybu na pokladně a budu muset provést storno?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:18:31

Informace o stornu bude odeslána do systému Finanční správy stejným způsobem jako informace o tržbě, jen jako mínusová položka – provést storno je samozřejmě možné.

V našem pokladním systému na toto máme přímo volbu, kde zvolíte konkrétní již vydanou účtenku a systém sám vytvoří novou, stornovací a o vše se postará automaticky.

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Co dělat, když se porouchá EET pokladna?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:20:25

V tomto případě ji co nejdříve dejte do servisu. Bez pokladny však můžete prodávat dál. Pokud budou zákazníci účtenku vyžadovat, můžete jim vystavit papírový doklad. Po opravě pokladny zpětně doevidujete všechny tržby. Pokud bylo tržeb málo, zadáte je do pokladny jednotlivě.

Jestliže jste ale během výpadku měli hodně tržeb, je možné je sečíst a zadat do pokladny jako jednu položku.

Na toto naleznete v našem systému funkci Přímé zadání tržby.

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Bude spropitné podléhat evidenci tržeb?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:21:29

U spropitného záleží na tom, zda si spropitné rozdělí zaměstnanci nebo zůstává podnikateli. Pokud jsou příjemci spropitného zaměstnanci, tržba ze spropitného není evidovanou tržbou.

Pokud je příjemcem spropitného podnikatel, jedná se o příjem ze samostatné činnosti, který podléhá evidenci tržeb.

V naší pokladně jej přiznáte pomocí funkce Přímé zadání tržby.

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Musí podnikatel vystavit účtenku, když ji zákazník nechce?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:25:13

Ano. Podle zákona je podnikatel povinen účtenku vystavit nejpozději při uskutečnění evidované tržby a umožnit zákazníkovi její převzetí. V opačném případě se vystavujete riziku sankce.

Abyste zbytečně nevyhazovali kila účtenek z drahých kotoučků do pokladní tiskárny, je možné použít funkci elektronické účtenky. U zavedených stálých hostů jim dorazí e-mailem, případně je možné speciální kód účtenky opsat na jakýkoliv lísteček a ten zákazníkovi předat. Elektronicky archivovaná účtenka má úplně stejnou váhu, jako účtenka tištěná. Hlavní je její existence. Náš systém generuje čísla elektronických účtenek tak, aby nebylo toto číslo dlouhé, nebo složité. Formát je XXXX-YYYY, kde XXXX je číslo provozovny a YYYY je číslo samotné účtenky. Ty je možné zobrazit na našich webových stránkách. Příkladem je toto číslo:
14-1516

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Je zákazník povinen převzít účtenku?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:25:58

Ne. Zákazník nemá povinnost účtenku od prodejce převzít. Je plně na rozhodnutí každého zákazníka, zda si účtenku převezme.

V prvním návrhu zákona toto bylo, ale tento bod byl vypuštěn.

admin
Administrátor
Příspěvky: 25
Registrován: úte 30. srp 2016 8:40:49

Nebude se zavádět nějaká minimální platba, od níž by účtenka byla nutná?

Příspěvekod admin » ned 13. lis 2016 8:27:01

Ne. Stanovení minimální tržby by podle Finanční správy vedlo k nežádoucímu dělení nákupů a dalším negativním dopadům na funkčnost a efektivitu systému e-tržeb.

Dle zákona je minimální zdanitelná částka 1Kč, tedy pokud spadáte do EET, je tato částka zároveň nejmenší evidovatelnou částkou.


Zpět na “Bar a Restaurace”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů